Ondernemer helpt ondernemer 

Naast de makelaardij zijn wij voor diverse projecten actief. Een van deze activiteiten is het helpen van ondernemers die in zwaar weer zijn geraakt en van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Een ondernemer die in zwaar weer verkeert, heeft vaak te maken met acute of langdurige financiële problemen. Vragen zoals: "Hoe betaal ik mijn leveranciers of medewerkers?" of "Hoe financier ik noodzakelijke (vervangings-)investeringen?" veroorzaken vaak grote stress bij de ondernemer. Deze zorgen leiden af van waar het écht om draait: ondernemen. Wij helpen je met het vinden van een passende oplossing, zodat je weer met plezier kunt ondernemen.

 

 

Hoe werkt schuldhulpverlening voor ondernemers?
Schuldhulpverlening voor ondernemers verloopt in drie overzichtelijke fasen:

1. In kaart brengen van de schulden
Nadat de ondernemer een schuldregelingsovereenkomst heeft ondertekend, brengen we eerst alle schulden in kaart. We kijken welke schulden volledig betaald moeten worden omdat ze essentieel zijn voor het voortbestaan van de onderneming. Daarnaast houden we rekening met onderpand- of hypotheekrechten op bijvoorbeeld inventaris of gebouwen, evenals mogelijke vorderingen van de Belastingdienst, zoals omzetbelasting. Leasecontracten vallen buiten de schuldregeling. Na het opvragen van de actuele saldi stellen we een overzicht op van de schulden die (deels) gesaneerd kunnen worden en de schulden die dat niet kunnen.

2. Bedrijfssaneringskrediet of spaarsanering
Op basis van het schuldenoverzicht maken we een onderbouwde keuze tussen een bedrijfssaneringskrediet of een spaarsanering. Een bedrijfssaneringskrediet heeft doorgaans de voorkeur, maar kan alleen worden toegepast als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Het bedrijf moet bijvoorbeeld levensvatbaar zijn, de ondernemer moet voldoende inkomen genereren én het vertrouwen van de kredietverstrekker hebben.

3. Betalingsvoorstel en overeenkomst
We stellen een betalingsvoorstel op volgens de SHVO-richtlijnen en sluiten vervolgens een overeenkomst met de schuldeisers. In sommige gevallen is een dwangakkoord nodig voordat het voorstel kan worden uitgevoerd.

 

Vanaf 2021 bieden de nieuwe Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA) en de aangepaste Leidraad Invordering van de Belastingdienst extra mogelijkheden om ondernemers met schulden te helpen.

Wat is de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA)?
De WHOA biedt ondernemers de mogelijkheid om met een deel van hun schuldeisers een akkoord te sluiten dat vervolgens door de rechtbank kan worden bekrachtigd (homologatie). Dit betekent dat ook schuldeisers die niet hebben ingestemd met het akkoord, hieraan gebonden worden. Het Time-out arrangement ondersteunt ondernemers bij het gebruikmaken van de WHOA.

Belastingdienst: ondersteuning bij minnelijke schuldregelingen
Sinds 2021 staat de Belastingdienst open voor het opnemen van ondernemers in minnelijke schuldregelingen. Hiervoor is de Leidraad Invordering aangepast. Artikel 73.5.1 is gewijzigd, zodat niet langer de beperking geldt dat schuldregelingen enkel voor natuurlijke personen ‘niet zijnde ondernemers’ beschikbaar zijn. Bij een schuldregelingsvoorstel voor een ondernemer voert de Belastingdienst wel een aanvullende toets uit op de levensvatbaarheid van de onderneming.